Psychoterapia depresji poporodowej

psychoterapia depresji poporodowej jest alternatywą dla leczenia farmakologicznego podczas łagodnych i umiarkowanych epizodów depresji

Psychoterapia depresji poporodowej jest coraz częściej wybieraną formą leczenia młodych matek. Depresja poporodowa dotyka kilkanaście procent kobiet w pierwszym roku urodzeniu dziecka. Kiedy kobieta wymaga psychoterapii depresji poporodowej? Zmiany nastroju i płaczliwość w trakcie pierwszych czterech tygodni życia dziecka to tzw. 'baby blues’ czyli okres wahań nastroju wynikający ze zmian hormonalnych, zakłóceń rytmu snu, zmęczenia po porodzie i stresu zw. z opieką nad noworodkiem. Jest to naturalne zjawisko wpisane w pejzaż emocjonalny połogu. Najwcześniej możemy mówić o depresji 6-8 tygodni po porodzie, gdy połóg się kończy. I wtedy warto zdecydować się na psychoterapię depresji poporodowej.

Jak rozpoznać depresję poporodową?

• Nic Ciebie nie cieszy, czujesz się przybita, a kontakt z dzieckiem nie sprawia  radości.
  • Po nocnym karmieniu nie możesz zasnąć, choć Twoje dziecko śpi.
  • Zamartwiasz się o zdrowie niemowlęcia, choć wszyscy wokoło uspakajają Cię, że Twoje dziecko jest zdrowe.
  • Zrezygnowałaś z kontaktów towarzyskich, unikasz spotkań z przyjaciółmi, wychodzenia z domu.
  • W kontakcie z dzieckiem czujesz się przeciążona i masz przygniatające poczucie winy.
  • Trudno jest Tobie znaleźć siły do wykonywania czynności, które wcześniej nie były dla Ciebie kłopotem.

Oferta pomocy – szczegóły Zadzwoń teraz

Psychoterapia depresji poporodowej

Psychoterapia depresji poporodowej jest alternatywą dla leczenia farmakologiczego. Może także być stosowana równolegle z lekami zapisanymi przez lekarza. Do niedawna depresja w ciąży i depresja poporodowa były bardzo rzadko rozpoznawane i leczone. Wobec tego dużo kobiet oczekujących dziecka i młodych matek zmagało się z poważnymi problemami w osamotnieniu. Wiele z nich nie wiedziało, że cierpi na chorobę, którą można leczyć. Członkowie rodziny czuli się bezradni wobec trudności młodej mamy. Obecnie ginekolodzy i położne coraz częściej kierują kobiety z objawami depresji do specjalisty. Bliscy obserwujący problemy przyszłej matki częściej zachęcają ją do wizyty u psychologa i psychiatry. Dodatkowo w mediach pojawia się więcej informacji o zaburzeniach psychicznych i kampanii informacyjnych dotyczących zdrowia psychicznego. Jedną z nich finansuje Ministerstwo Zdrowia. Na stronie wyleczdepresję.pl. znajdziesz najważniejsze informacje na temat depresji poporodowej oraz dostępnych form leczenia.

Psychoterapia depresji poporodowej – czego możesz się spodziewać?

Kiedy decydujesz się na psychoterapię depresji poporodowej w ujęciu psychodynamicznym, możesz oczekiwać wsparcia w procesie samoświadomości, zrozumienia swoich emocji i doświadczeń. Psychoterapeutka pomoże Ci zidentyfikować mechanizmy obronne i wzorce zachowań, które mogą wpływać na Twój stan psychiczny. Podczas terapii będziesz uczyć się zdrowszych sposobów radzenia sobie z emocjami, budowania więzi z dzieckiem oraz radzenia sobie z trudnościami związanymi z macierzyństwem. Dodatkowo, będziesz pracować nad budowaniem poczucia własnej wartości i adaptacją do nowej roli matki.

Psychoterapia depresji poporodowej koncentruje się na zrozumieniu głębszych przyczyn emocjonalnych i psychologicznych, które przyczyniają się do wystąpienia depresji po porodzie. Psychoterapeutka może pomóc zidentyfikować i zrozumieć nieświadome konflikty, traumy z przeszłości, czy nieprzetworzone emocje, które mogą być związane z macierzyństwem i rolą matki. Terapia może również skupiać się na relacji matki z dzieckiem, aby zidentyfikować ewentualne trudności w nawiązywaniu więzi emocjonalnej.

Tu możesz ocenić wstępnie ryzyko depresji on-line: Edynburska Skala Depresji Poporodowej – wstępna ocena ryzyka depresji

Artukuł o wzajemnym oddziaływaniu różnych objawów depresji

Psychoterapia depresji poporodowej Gdańsk – psychoterapeuta Gdańsk, psycholog Gdańsk – Gdański Psycholog Ośrodek Psychoterapii