Depresja u mężczyzny w czasie ciąży partnerki

Depresja u mężczyzny w czasie ciąży partnerki? To może budzić zdziwienie. Tymczasem co dziesiąty mężczyzna oczekujący dziecka zmaga się z depresją.

Objawy depresji u mężczyzny oczekującego dziecka są jeszcze częściej lekceważone, niż objawy depresji u kobiety.
Depresja u mężczyzn w czasie ciąży partnerki – to spotyka niemal co dziesiątego mężczyznę

Ciąża i zbliżający się poród mogą budzić smutek i niepokój u panów. Niestety w tym okresie objawy depresyjne u mężczyzny są jeszcze częściej lekceważone, niż objawy u kobiet. Przygnębienie w oczekiwaniu na dziecko? Podczas ciąży uwaga otoczenia skupiona jest na partnerce, na jej stanie zdrowia i jej samopoczuciu. Tymczasem sporo mężczyzn zaczyna doświadczać obniżonego nastroju, przygnębienia, braku nadziei. Niektórzy czują, że nie są niezdolni do czerpania przyjemności z aktywności, które zwykle były dla niech źródłem satysfakcji. Mają mniejszą motywację do działania, są bardziej drażliwi i zaniepokojeni przyszłością. Depresja u mężczyzny w czasie ciąży pamoże pojawić się także wtedy, gdy na depresję cierpi przyszła mama. W rodzinie obowiązuje „emocjonalne” prawo naczyń połączonych. Jeśli przez dłuższy czas jeden z członków rodziny choruje na depresję, to cierpienie z powodu tej choroby dotyka także pozostałych osób.

Depresja u mężczyzny w czasie ciąży – historia Marka

Marek* czekał na narodziny dziecka z wielką nadzieją i podekscytowaniem. Jednak kiedy oczekiwanie zamieniło się w rzeczywistość, poczuł się przybity i bez sił. Codzienne myśli o odpowiedzialnościach związanych z ojcostwem przytłoczyły go, a uczucie zagubienia i lęku zaczęło narastać. W ciągu dnia często wycofywał się w swoje myśli, zamykając się przed światem zewnętrznym. Zirytowany i sfrustrowany, coraz trudniej mu było znaleźć radość w codziennych czynnościach. Pomimo wsparcia partnerki, Marek coraz częściej reagował agresywnie na najmniejsze wyzwania, czując się całkowicie nieprzygotowany na nadchodzące zmiany. Dodatkowo, jego znajomi i przyjaciele nie rozumieją co się z nim dzieje, co tylko pogłębiało jego poczucie osamotnienia i izolacji.

W ostatnich tygodniach często zostaje dłużej w pracy, aby uniknąć rozmów z partnerką. Chce też oddalić myśli o nadchodzącym porodzie. Marek unika również zaangażowania w przygotowania do porodu, rozmów na ten temat i udziału w planowaniu. Coraz częstsze wyjazdy służbowe stają się dla niego ucieczką od problemu. Niedawno znajomy powiedział mu, że depresja u mężczyzny w czasie ciąży partnerki zdarza się coraz częściej. Powiedział, że może warto podjąć kontakt ze specjalistą. Marek zastanawia się, czy jego niepokój, przygnębienie mogą być sygnałem, że on także, podobnie jak inni mężczyźni, zmaga się z depresją.

*imię zmienione

Depresja u mężczyzny w czasie ciąży – kiedy należy skorzystać z pomocy?

• Zamartwiasz się o przyszłość, jest Ci trudno rozmawiać o tym, co się dzieje.
  • Myśli o dziecku oraz zmianach życiowych są źródłem stresu.
  • Z powodu ciąży pogorszyła się relacja  między Tobą a matką dziecka.
  • Masz problemy ze snem, nie masz apetytu i czujesz się ciągle zmęczony.
  • Długo zmagałeś się z niepłodnością lub w przeszłości straciłeś dziecko.
  • Badania prenatalne przyniosły niekorzystną diagnozę.

Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z narzędzia do rozpoznawania objawów depresji u osób dorosłych PHQ-9.

O męskim obliczu depresji kampania społeczna twarzedepresji.pl

Depresja u mężczyzny w czasie ciąży partnerki – psychoterapeuta Gdańsk – psycholog Gdańsk